Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2024
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2023
  • MijnZorgPeiler
  • Branches
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Klanten over ons
  • Over ons
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
    • Certificering voor onderzoek
  • Contact
    • Offerte aanvragen
    • Portal

19 januari 2018 by Van Loveren & Partners

Ervaringsonderzoek in 2018: Verplicht nummer of waardevolle bijdrage?

 

Waarom ervaringsonderzoek?

Ervaringsonderzoek levert input voor je beleidskeuzes. Daarvoor moet je het onderzoek wel op de juiste manier inzetten. Door de ervaringen van cliënten of medewerkers regelmatig goed in beeld te brengen, kun je als organisatie gefundeerde keuzes maken op basis van actuele gegevens. Je baseert je begroting ten slotte liever ook niet op oude cijfers.

Beleid waar ervaringsonderzoek de basis voor is:

  • persoonsgerichte zorg;
  • het omlaag brengen van verzuim onder medewerkers;
  • optimale inzet van medewerkers door het versterken van zelfredzaamheid en participatie van cliënten;
  • het ontwikkelen van een zinvolle dagbesteding;
  • het betrekken van familie en andere mantelzorgers bij de zorg voor de cliënt.

 

Tevreden cliënten met persoonsgerichte zorg

Als organisatie werk je aan persoonsgerichte zorg. Het is belangrijk dat medewerkers de cliënt benaderen zoals hij dat wil. In een ervaringsonderzoek (bijvoorbeeld met IQ-Care) kun je dit onderzoeken.

Je kunt in het onderzoek de focus leggen op de relatie tussen cliënt, zorgverlener en zorgorganisatie. Denk aan onderwerpen als gastvrijheid, respect, bejegening, aandacht voor persoonlijke wensen en gewoontes of inspraak. Kijk goed wat je het meeste oplevert: dit kan een vragenlijst zijn, een interview of juist een spiegelgesprek.

Met de uitkomsten kun je het beleid van de organisatie bijstellen en je werkwijze optimaal op je cliënten afstemmen.

 

Omlaag brengen van verzuim met onderzoek, hoe werkt dat?

Het omlaag brengen van verzuim met onderzoek kan via verschillende routes:

  1. Met ervaringsonderzoek onder medewerkers breng je eenvoudig belasting en belastbaarheid in kaart. Je leert waar de knelpunten zitten en waarop je kan sturen in je beleid.
  2. Inventariseer ook of de samenwerking in het team wel goed gaat. Een slechte samenwerking leidt tot overbelasting van medewerkers. Door de teamcompetenties met onze teamscan in beeld te brengen, kun je de samenwerking verbeteren.
  3. Daarnaast is ook de zorgvraag van de cliënt van invloed op de benodigde kwantiteit en kwaliteit van de medewerkers. Door de zorgvraag in beeld te brengen kun je gericht keuzes maken en zo voldoende en gekwalificeerde medewerkers inzetten.

 

Hoe versterk je zelfredzaamheid en participatie met onderzoek?

Onze monitor voor zelfredzaamheid en participatie kent drie stappen:

  1. Allereerst wordt gekeken naar wat de cliënt zelfstandig kan, eventueel met gebruikmaking van hulpmiddelen.
  2. In de tweede plaats wordt bepaald wat de cliënt / burger kan met hulp van zijn sociaal netwerk. Hoever komen ze samen?
  3. In de derde plaats wordt aangegeven wat de professional kan toevoegen om het functioneren van de cliënt/burger te ondersteunen.

De monitor voor zelfredzaamheid en participatie heeft als doel de zelfstandigheid van de cliënt zoveel mogelijk te bevorderen of te behouden. Hierdoor kunnen medewerkers ingezet worden waar ze het meest nodig zijn.

 

Van een lijstje activiteiten naar een zinvolle dagbesteding, hoe doe je dat?

Allereerst moet je weten hoe de huidige activiteiten worden ervaren: Waar beleven cliënten plezier aan? Waar leven ze van op? Welke activiteiten vinden zij minder leuk? Door dit in kaart te brengen leer je waar de sterke en minder sterke punten zitten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met interviews, spiegelgesprekken of een wereldcafé. Onze interviewers of gespreksleiders kunnen je hierbij helpen.

Over de uitkomsten ga je in gesprek en kun je gericht aanpassingen doen in het aanbod. Het is goed hierbij vrijwilligers en mantelzorgers te betrekken. Zij kunnen een rol spelen bij de invulling van de dagbesteding.

 

Familie en mantelzorgers betrekken in de zorg voor de cliënt: zo werkt dat.

De betrokkenheid van familie en mantelzorgers is belangrijk in het leveren van goede zorg voor de cliënt. Zij kennen de cliënt goed en zijn onmisbaar in je organisatie. Je wilt hen optimaal betrekken bij de zorg, maar aspecten als (over)belasting, samenwerking met professionals en onduidelijke verwachtingen spelen vaak een rol. In ons ervaringsonderzoek is voor deze aspecten dus ook aandacht. De uitkomsten van een mantelzorgonderzoek bieden de basis voor je beleid. Je kunt daarmee familie en mantelzorgers betrekken in de zorg waar dat voor hen en de organisatie mogelijk is.

Een verdere verdieping kun je zelf doen, of met hulp van ons, bijvoorbeeld in arenagesprekken met mantelzorgers. Daarin verdiep je de uitkomsten.
In een workshop of training kun je dan nog aan de slag gaan met professionals om je beleid in de praktijk te brengen.

 

Maatwerk

Om een optimale bijdrage te leveren aan het behalen van uw beleidsdoelen in 2018 levert Van Loveren & Partners maatwerk. We kunnen voor uw organisatie een vragenlijst ontwikkelen of u kunt een bestaande vragenlijst op enkele punten aanpassen zodat hij geschikt is voor uw organisatie.

Een voorbeeld van een onderzoek dat we in 2017 hebben ontwikkeld en dat goed aansluit op de actualiteit is IQ-Care,  een ervaringsonderzoek gebaseerd op het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
In deze vragenlijst is tevens de NPS-score opgenomen zodat u op de juiste manier kunt rapporteren aan het zorgkantoor.

 

Wilt u meer informatie of hulp bij beleidsvorming en onderzoek in 2018? Maak vrijblijvend een afspraak via de mail: vlp@vanloverenpartners.nl of bel ons op 024 – 677 96 96.

Categorie: Onderzoek

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

De Buitenwereld

“Zeer goed. Bedankt voor de fijne samenwerking, de gegeven informatie en de duidelijke rapportage!”   Mw. T. v.d. … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!

Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Zoeken

certificering NEN7510 NEN7510
Beheer cookie toestemming
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}