Waarom ervaringsonderzoek?
Ervaringsonderzoek levert input voor je beleidskeuzes. Daarvoor moet je het onderzoek wel op de juiste manier inzetten. Door de ervaringen van cliënten of medewerkers regelmatig goed in beeld te brengen, kun je als organisatie gefundeerde keuzes maken op basis van actuele gegevens. Je baseert je begroting ten slotte liever ook niet op oude cijfers.
Beleid waar ervaringsonderzoek de basis voor is:
- persoonsgerichte zorg;
- het omlaag brengen van verzuim onder medewerkers;
- optimale inzet van medewerkers door het versterken van zelfredzaamheid en participatie van cliënten;
- het ontwikkelen van een zinvolle dagbesteding;
- het betrekken van familie en andere mantelzorgers bij de zorg voor de cliënt.
Tevreden cliënten met persoonsgerichte zorg
Als organisatie werk je aan persoonsgerichte zorg. Het is belangrijk dat medewerkers de cliënt benaderen zoals hij dat wil. In een ervaringsonderzoek (bijvoorbeeld met IQ-Care) kun je dit onderzoeken.
Je kunt in het onderzoek de focus leggen op de relatie tussen cliënt, zorgverlener en zorgorganisatie. Denk aan onderwerpen als gastvrijheid, respect, bejegening, aandacht voor persoonlijke wensen en gewoontes of inspraak. Kijk goed wat je het meeste oplevert: dit kan een vragenlijst zijn, een interview of juist een spiegelgesprek.
Met de uitkomsten kun je het beleid van de organisatie bijstellen en je werkwijze optimaal op je cliënten afstemmen.
Omlaag brengen van verzuim met onderzoek, hoe werkt dat?
Het omlaag brengen van verzuim met onderzoek kan via verschillende routes:
- Met ervaringsonderzoek onder medewerkers breng je eenvoudig belasting en belastbaarheid in kaart. Je leert waar de knelpunten zitten en waarop je kan sturen in je beleid.
- Inventariseer ook of de samenwerking in het team wel goed gaat. Een slechte samenwerking leidt tot overbelasting van medewerkers. Door de teamcompetenties met onze teamscan in beeld te brengen, kun je de samenwerking verbeteren.
- Daarnaast is ook de zorgvraag van de cliënt van invloed op de benodigde kwantiteit en kwaliteit van de medewerkers. Door de zorgvraag in beeld te brengen kun je gericht keuzes maken en zo voldoende en gekwalificeerde medewerkers inzetten.
Hoe versterk je zelfredzaamheid en participatie met onderzoek?
Onze monitor voor zelfredzaamheid en participatie kent drie stappen:
- Allereerst wordt gekeken naar wat de cliënt zelfstandig kan, eventueel met gebruikmaking van hulpmiddelen.
- In de tweede plaats wordt bepaald wat de cliënt / burger kan met hulp van zijn sociaal netwerk. Hoever komen ze samen?
- In de derde plaats wordt aangegeven wat de professional kan toevoegen om het functioneren van de cliënt/burger te ondersteunen.
De monitor voor zelfredzaamheid en participatie heeft als doel de zelfstandigheid van de cliënt zoveel mogelijk te bevorderen of te behouden. Hierdoor kunnen medewerkers ingezet worden waar ze het meest nodig zijn.
Van een lijstje activiteiten naar een zinvolle dagbesteding, hoe doe je dat?
Allereerst moet je weten hoe de huidige activiteiten worden ervaren: Waar beleven cliënten plezier aan? Waar leven ze van op? Welke activiteiten vinden zij minder leuk? Door dit in kaart te brengen leer je waar de sterke en minder sterke punten zitten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met interviews, spiegelgesprekken of een wereldcafé. Onze interviewers of gespreksleiders kunnen je hierbij helpen.
Over de uitkomsten ga je in gesprek en kun je gericht aanpassingen doen in het aanbod. Het is goed hierbij vrijwilligers en mantelzorgers te betrekken. Zij kunnen een rol spelen bij de invulling van de dagbesteding.
Familie en mantelzorgers betrekken in de zorg voor de cliënt: zo werkt dat.
De betrokkenheid van familie en mantelzorgers is belangrijk in het leveren van goede zorg voor de cliënt. Zij kennen de cliënt goed en zijn onmisbaar in je organisatie. Je wilt hen optimaal betrekken bij de zorg, maar aspecten als (over)belasting, samenwerking met professionals en onduidelijke verwachtingen spelen vaak een rol. In ons ervaringsonderzoek is voor deze aspecten dus ook aandacht. De uitkomsten van een mantelzorgonderzoek bieden de basis voor je beleid. Je kunt daarmee familie en mantelzorgers betrekken in de zorg waar dat voor hen en de organisatie mogelijk is.
Een verdere verdieping kun je zelf doen, of met hulp van ons, bijvoorbeeld in arenagesprekken met mantelzorgers. Daarin verdiep je de uitkomsten.
In een workshop of training kun je dan nog aan de slag gaan met professionals om je beleid in de praktijk te brengen.
Maatwerk
Om een optimale bijdrage te leveren aan het behalen van uw beleidsdoelen in 2018 levert Van Loveren & Partners maatwerk. We kunnen voor uw organisatie een vragenlijst ontwikkelen of u kunt een bestaande vragenlijst op enkele punten aanpassen zodat hij geschikt is voor uw organisatie.
Een voorbeeld van een onderzoek dat we in 2017 hebben ontwikkeld en dat goed aansluit op de actualiteit is IQ-Care, een ervaringsonderzoek gebaseerd op het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
In deze vragenlijst is tevens de NPS-score opgenomen zodat u op de juiste manier kunt rapporteren aan het zorgkantoor.
Wilt u meer informatie of hulp bij beleidsvorming en onderzoek in 2018? Maak vrijblijvend een afspraak via de mail: vlp@vanloverenpartners.nl of bel ons op 024 – 677 96 96.