
De CQ-Index (Consumer Quality Index) is een gestandaardiseerde methode om de zorgervaringen van uw cliënten te meten, analyseren en rapporteren. De vragen gaan bijvoorbeeld over de kenmerken van cliënten, hun ervaringen met u als zorgaanbieder, hun waardering voor (onderdelen van) de zorg en de behandeling die zij hebben ontvangen.
Bent u benieuwd wat van Loveren & Partners voor uw organisatie kan betekenen op het gebied van cliëntervaringsonderzoek met de CQ-Index? Neem dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.
Cliënttevredenheid met de CQ-Index
Met de CQ-Index brengen wij voor u in kaart hoe uw cliënten uw zorg- en dienstverlening ervaren. Vaak wordt gesproken over cliënttevredenheidsonderzoeken, maar eigenlijk is dit onjuist. Met de CQ-Index vragen we niet hoe tevreden uw cliënten zijn, we vragen naar hun ervaringen met uw zorg- en dienstverlening. We spreken dan ook van een cliëntervaringsonderzoek. Hiermee ontstaat een veel objectiever beeld van de kwaliteit in uw organisatie. Meer over cliëntervaringsonderzoeken leest u hier.
Sectoren
Voor veel verschillende terreinen binnen de gezondheidszorg bestaan er CQ-indexen. Van Loveren & Partners heeft ervaring met:
- CVA
- Diabetes
- Geestelijke GezondheidsZorg (GGZ)
- Gehandicaptenzorg
- Hulp bij het Huishouden
- Jeugdgezondheidszorg
- Kraamzorg
- Opvang
- Revalidatiezorg
- Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VV&T)
Werkwijze
In een onderzoek onderscheiden we een aantal fasen, waarbij wij natuurlijk het meeste werk verzetten. Bij werkwijze staat uitgelegd hoe wij de CQ-Index inzetten. Daarnaast moeten een onderzoek met de CQ-Index volgens strenge richtlijnen worden uitgevoerd. Alleen zo kan worden gegarandeerd dat landelijk op dezelfde manier gegevens worden verzameld. Om een onderzoek met de CQ-Index uit te voeren, moet een meetbureau geaccrediteerd zijn door het CIIO. Van Loveren & Partners is als enige bureau in Nederland voor alle scopes geaccrediteerd door het CIIO. Voor alle soorten onderzoek met de CQ-Index kunt u bij ons terecht. Wat ons accreditaat precies inhoudt kunt u lezen bij certificering.
Voor wie?
Een CQ-Index voert u natuurlijk niet zomaar uit. U wilt het beste voor uw cliënten en kwaliteit van zorg is van groot belang. De resultaten van het onderzoek vormen allereerst een goede basis om intern op een systematische manier de kwaliteit in uw organisatie verder te verbeteren. Ook kunt u aan uw cliënten of potentiële klanten laten zien hoe u presteert ten opzichte van andere zorgaanbieders.
Daarnaast kijken ook een aantal instanties met u mee, zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het zorgkantoor gebruikt ze vaak voor de zorginkoop. De gegevens leveren we (indien mogelijk) aan voor een landelijke benchmark. Van daaruit worden ze doorgestuurd voor plaatsing op kiesbeter. Potentiële nieuwe cliënten kunnen hier terecht om zich een beeld te vormen van uw organisatie.