Verplichte meting in 2023 – Iedere verpleeghuisorganisatie is verplicht om minimaal één keer per jaar uitkomsten van cliëntervaringen aan te leveren bij Zorginstituut Nederland. Deze verplichting komt uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2017. Vanaf 2021 moet u hiervoor de totaalscore van ZorgkaartNederland gebruiken.
Wat zijn de eisen bij de aanlevering in 2023?
U moet net zoals in 2021 en 2022 op locatieniveau de uitkomsten van cliëntervaringen aanleveren bij Zorginstituut Nederland. Sinds 2021 moet u hiervoor de totaalscore gebruiken van de ZorgkaartNederland vragenlijst. Deze bestaat uit zes ervaringsvragen, waarvan u de gemiddelde totaalscore aanlevert als uitkomst van uw meting. In 2023 moet u dus voldoende waarderingen op ZorgkaartNederland verzamelen om een goede, representatieve score aan te kunnen leveren.
Onderwerpen in de vragenlijst van ZorgkaartNederland
De vragenlijst van ZorgkaartNederland bestaat uit zes vragen met de volgende onderwerpen: afspraken, verpleging, omgang medewerkers, kwaliteit van leven, luisteren en accommodatie.
In grote lijn sluiten de onderwerpen aan op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2017. Iedere vraag van de vragenlijst gaat over meerdere onderwerpen. Het is daarom niet altijd duidelijk waar precies verbeterkansen liggen. Zie ook het kopje “meer uit de meting halen” voor onze tips!
Verplicht aantal cliënten en naasten betrekken
Om aan de landelijke verplichting te voldoen heeft u een uitzetverplichting van 80%. Dit houdt in dat u 80% van de bewoners of naasten moet attenderen op het kunnen delen van hun ervaring.
U hoeft geen minimaal percentage respons te behalen. Er moet wel per verpleeghuislocatie een voldoende groot aantal cliënten en/of hun naasten de totale vragenlijst van ZorgkaartNederland invullen. In de praktijk betekent dit meestal dat 25 respondenten per locatie volstaan. Dit is niet altijd zo. Wij adviseren u graag voor maatwerk binnen uw organisatie.
Hoe voert u de meting uit?
De meting zelf uitvoeren
Iedere zorgorganisatie kan (naasten van) cliënten stimuleren zelf de waarderingen te plaatsen op de website van ZorgkaartNederland. U bent dan afhankelijk van hun inzet en motivatie.
Een groot nadeel hiervan is dat dit in de praktijk vaak leidt tot te weinig waarderingen. Hierdoor ontbreekt de basis voor systematische kwaliteitsverbetering. Met een te lage respons voldoet u ook niet aan de verplichting.
Waarderingen voor ZorgkaartNederland verzamelen met Van Loveren & Partners
Om aan uw verplichting te voldoen kunt u de expertise van Van Loveren & Partners inzetten. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met ZorgkaartNederland en mogen dit als erkende partner voor u doen. Wij beschikken over gekwalificeerde belteams en interviewteams die voor u de informatie bij de cliënten en hun naasten ophalen.
U kunt daarnaast (zelf) gebruikmaken van MijnZorgPeiler, onze online meet- en rapportageomgeving. Daarmee kunt u niet alleen continu meten maar ook de resultaten bekijken. U kunt deze, afhankelijk van uw wensen, flexibel filteren op team, locatie, cluster of regio.
Uit MijnZorgPeiler kunt u zelf rapportages en figuren downloaden. U kunt de gegevens gebruiken voor het voortdurende proces van kwaliteitsverbetering.
Na de meting stellen wij een rapportage beschikbaar, leveren wij de gegevens door aan ZorgkaartNederland én geven u de informatie voor aanlevering aan het Openbaar DataBestand (ODB) van Zorginstituut Nederland.
Meer uit de meting halen
In 2017 is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg verschenen. Dit is nog altijd richtinggevend voor de kwaliteit in de verpleeghuizen. Met de vragenlijst van ZorgkaartNederland krijgt u geen gedetailleerd beeld van de ervaringen op de twee hoofdthema’s uit het Kwaliteitskader ‘persoonsgerichte zorg’ en ‘zorg en welzijn’. Bovendien is het verplicht om naast het instrument van ZorgkaartNederland ook gebruik te maken van een zelfgekozen instrument.
Wij adviseren u daarom de vragenlijst van ZorgkaartNederland in ieder geval uit te breiden met onze gevalideerde vragen uit IQ Care over eigen regie, zinvolle tijdsbesteding, familieparticipatie en wooncomfort (maaltijden en schoonmaak). Daarmee kunt u gerichter kwaliteitsverbeteringen tot stand brengen.
Op basis van onze expertise en door ons ontwikkelde instrumenten kunnen wij samen met u een ‘maatwerkinstrument’ samenstellen dat volledig aansluit bij het Kwaliteitskader, maar ook bij uw visie en beleid.
Doorlevering verplichte gegevens
Als u van onze ondersteuning gebruikmaakt, kunnen wij voor u ook de verplichte doorlevering van de gegevens naar het ODB van Zorginstituut Nederland verzorgen. U heeft daar dan verder geen omkijken naar.
Meer informatie?
Neem voor meer informatie contact met ons op.