Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Quickscan Kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2021
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MijnZorgPeiler – de basis voor dialoog
    • Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2022
    • Onderzoek mantelzorgers
    • Onderzoek vrijwilligers
    • Teamcompetenties in beeld met de teamscan
  • Advies
    • Facilitair advies in de zorg
    • Implementatiecoach
    • Interim management & Detachering
  • Trainingen
    • Overzicht van onze trainingen
    • LAVA – Leer je cliënt écht kennen.
  • Branches
    • Gehandicaptenzorg
    • GGZ
    • Maatschappelijke opvang
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Over ons
    • Actueel
    • Onze klanten
    • Anderen over ons
    • Certificering voor onderzoek
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
  • Portal
  • Contact
    • Inschrijven Workshops en trainingen
    • Offerte aanvragen
Home » Onderzoek als praktische basis » Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2021

Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2021

Verplichte meting in 2021 – Iedere verpleeghuisorganisatie is verplicht om minimaal één keer per jaar uitkomsten van cliëntervaringen aan te leveren bij Zorginstituut Nederland. Deze verplichting komt uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2017. Vanaf 2021 moet u hiervoor de totaalscore van ZorgkaartNederland gebruiken.

Wat verandert er precies in de aanlevering in 2021?

U moet net zoals in 2020 op locatieniveau de uitkomsten van cliëntervaringen aanleveren bij Zorginstituut Nederland. Tot en met 2020 mocht u de NPS (Net Promotor Score) óf de aanbevelingsvraag van ZorgkaartNederland aanleveren.

De Stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft geadviseerd vanaf 2021 daarvoor alleen de totaalscore van ZorgkaartNederland te gebruiken. In 2021 moet u dus voldoende waarderingen op ZorgkaartNederland verzamelen om een goede, representatieve score aan te kunnen leveren.

Onderwerpen in de vragenlijst van ZorgkaartNederland

De vragenlijst van ZorgkaartNederland bestaat uit zes vragen met de volgende onderwerpen: afspraken, verpleging, omgang medewerkers, kwaliteit van leven, luisteren en accommodatie.

In grote lijn sluiten de onderwerpen aan op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2017. Iedere vraag van de vragenlijst gaat over meerdere onderwerpen. Het is daarom niet altijd duidelijk waar precies verbeterkansen liggen. Zie ook het kopje “meer uit de meting halen” voor onze tips!

Verplicht aantal cliënten en naasten betrekken

Om aan de landelijke verplichting te voldoen heeft u een uitzetverplichting van 80%. Dit houdt in dat u 80% van de bewoners of naasten moet attenderen op het kunnen delen van hun ervaring.

U hoeft geen minimaal percentage respons te behalen. Er moet wel per verpleeghuislocatie een voldoende groot aantal cliënten en/of hun naasten de totale vragenlijst van ZorgkaartNederland invullen. In de praktijk betekent dit meestal dat 25 respondenten per locatie volstaan. Dit is niet altijd zo. Wij adviseren u graag voor maatwerk binnen uw organisatie.

Hoe voert u de meting uit?

De meting zelf uitvoeren

Iedere zorgorganisatie kan (naasten van) cliënten stimuleren zelf de waarderingen te plaatsen op de website van ZorgkaartNederland. U bent dan afhankelijk van hun inzet en motivatie.

Een groot nadeel hiervan is dat dit in de praktijk vaak leidt tot te weinig waarderingen. Hierdoor ontbreekt de basis voor systematische kwaliteitsverbetering. Met een te lage respons voldoet u ook niet aan de verplichting.

Waarderingen voor ZorgkaartNederland verzamelen met Van Loveren & Partners

Om aan uw verplichting te voldoen kunt u de expertise van Van Loveren & Partners inzetten. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met ZorgkaartNederland en mogen dit als erkende partner voor u doen. Wij beschikken over gekwalificeerde belteams en interviewteams die voor u de informatie bij de cliënten en hun naasten ophalen.

U kunt daarnaast (zelf) gebruikmaken van MijnZorgPeiler, onze online meet- en rapportageomgeving. Daarmee kunt u niet alleen continu meten maar ook de resultaten bekijken. U kunt deze, afhankelijk van uw wensen, flexibel filteren op team, locatie, cluster of regio.

Uit MijnZorgPeiler kunt u zelf rapportages en figuren downloaden. U kunt de gegevens gebruiken voor het voortdurende proces van kwaliteitsverbetering.

Na de meting stellen wij een rapportage beschikbaar, leveren wij de gegevens door aan ZorgkaartNederland én geven u de informatie voor aanlevering aan het Openbaar DataBestand (ODB) van Zorginstituut Nederland.

Meer uit de meting halen

In 2017 is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg verschenen. Dit is nog altijd richtinggevend voor de kwaliteit in de verpleeghuizen. Met de vragenlijst van ZorgkaartNederland krijgt u geen gedetailleerd beeld van de ervaringen op de twee hoofdthema’s uit het Kwaliteitskader ‘persoonsgerichte zorg’ en ‘zorg en welzijn’.

Wij adviseren u daarom de vragenlijst van ZorgkaartNederland in ieder geval uit te breiden met onze gevalideerde vragen uit IQ Care over eigen regie, zinvolle tijdsbesteding, familieparticipatie en wooncomfort (maaltijden en schoonmaak). Daarmee kunt u gerichter kwaliteitsverbeteringen tot stand brengen.

Op basis van onze expertise en door ons ontwikkelde instrumenten kunnen wij samen met u een ‘maatwerkinstrument’ samenstellen dat volledig aansluit bij het Kwaliteitskader, maar ook bij uw visie en beleid.

Doorlevering verplichte gegevens

Als u van onze ondersteuning gebruikmaakt, kunnen wij voor u ook de verplichte doorlevering van de gegevens naar het ODB van Zorginstituut Nederland verzorgen. U heeft daar dan verder geen omkijken naar.

Korting

Als u dit jaar nog een meting wil uitzetten, is het waarschijnlijk nog mogelijk gebruik te maken van de kortingsacties van ZorgkaartNederland. Informeer bij ons naar de voorwaarden.

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact met ons op.

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Zinzia Zorggroep

“Geen onleesbare rapporten, maar een heldere weergave van het cliëntenoordeel. Dat is onze CQ-ervaring met bureau Van Loveren & … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Meer gegevens vindt u op de contactpagina.

certificering Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Volg ons op Twitter
Twitter

Zoeken

Recente berichten

  • Boodschap Corrie
  • Interim opdracht kwaliteitsfunctionaris
  • Congres: Ongerichte zorg? Samen op koers!

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je meedoet aan onze open LAVA-training!

Bij genoeg aanmeldingen (minimaal 8) gaat de open training door.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Schrijf je in voor de open LAVA training
Ik schrijf me in voor de training met als data:

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je een training gaat boeken!

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Boek een LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Mogen wij u wat vragen...?

 

Wat stelt u centraal in 2017?
Wij zijn erg benieuwd wat u als relatie centraal stelt in 2017.
Wilt u meewerken aan ons onderzoek?

Selecteer een geldig formulier
Bel mij terug!

 

Bel mij terug
Bezig met versturen