Hebt u zicht op hoe uw cliënten de zorg en dienstverlening ervaren? Krijgen uw cliënten wat u met hen hebt afgesproken? Doen uw medewerkers wat u van hen verwacht?
Met IQ Care brengt u dit in beeld. IQ Care staat voor Innovative Quality Care: we kijken op een nieuwe manier naar kwaliteit. De methode richt zich op de relatie medewerker – cliënt. We meten in het zorgproces, zodat medewerkers direct met cliënten over de ervaren kwaliteit in gesprek kunnen.
Meten volgens het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg
IQ Care sluit naadloos aan op het nieuwe Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. De thema’s ‘Persoonsgerichte zorg’ en ‘Wonen en welzijn’ staan centraal.
IQ Care bestaat uit een vragenset die aansluit op het nieuwe Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het is een korte vragenlijst, waarmee we de kern in beeld krijgen. Aan bod komen onder meer ‘persoonsgerichte zorg’, ‘aandacht’, ‘respect’, ‘welbevinden’ en ‘eigen regie’. De basisset kan worden uitgebreid met onderwerpen die voortkomen uit de visie van de organisatie (afgesproken kwaliteit).
Op alle negen thema’s van ‘Persoonsgerichte zorg’ en ‘Wonen en welzijn’ brengen we de ervaringen van cliënten in beeld. De uitkomsten zijn te gebruiken in de kwaliteitsrapportage en het kwaliteitsplan.
Voor wie is IQ Care?
IQ Care is geschikt voor alle doelgroepen binnen de VV&T. Met IQ Care brengt u niet alleen de ervaringen van uw cliënten in beeld, maar ook van hun mantelzorgers, uw medewerkers en vrijwilligers.
De relatie medewerker – cliënt vormt de insteek. De vragen van de verschillende groepen zijn complementair aan elkaar.
Continu werken aan kwaliteit van goede zorg
Cliënten, mantelzorgers, professionals en vrijwilligers brengen hun ervaringen met de zorg in beeld. Dit kan door middel van interviews, schriftelijke vragenlijsten, online vragenlijsten, ook met tablet. U kunt in uw eigen systeem meten, of MijnZorgPeiler hiervoor inzetten.
We meten in het zorgproces en sluiten aan bij de zorgplancyclus. Cliënten en mantelzorgers vullen ieder half jaar (online) een vragenlijst in. Van medewerkers en vrijwilligers verwachten we een jaarlijkse meetcyclus.
In de overzichtelijke rapportage staan de individuele verbeterwensen van de cliënt. De resultaten worden afgezet tegen andere groepen en betrokkenen. Hierover gaat de medewerker met de cliënt de dialoog aan.
Ervaringen waar je wat aan hebt.
De gegevens van de individuele cliënten worden vertaald naar elk gewenst niveau: team, afdeling, vestiging, locatie of organisatie. Per onderscheiden groep (cliënten, mantelzorgers, professionals en vrijwilligers) is duidelijk op welke onderwerpen de ervaringen het meest positief zijn en waar de grootste aandachtspunten liggen. Koppeling van de gegevens van de verschillende groepen vormt de basis voor de dialoog.
Hoe dat eruit ziet?
Wat kost het? Wat vraagt het van u?
IQ Care vereist een goede inbedding in het proces van een zorgorganisatie, met support door het management. Tevens is een vereiste dat medewerkers worden getraind in het gebruik. Voor optimaal rendement van het instrument kunnen eventueel trainingen in gesprekstechnieken en ondersteuning van de zorgplancyclus wenselijk zijn.
Een deel van de meting voert u zelf uit. De investering is afhankelijk van welke werkzaamheden u uitvoert en wat ons aandeel is.