Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Quickscan Kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2023
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MijnZorgPeiler – de basis voor dialoog
    • Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2023
    • Onderzoek mantelzorgers
    • Onderzoek vrijwilligers
    • Teamcompetenties in beeld met de teamscan
  • Advies
    • Facilitair advies in de zorg
    • Implementatiecoach
    • Interim management & Detachering
  • Trainingen
    • Overzicht van onze trainingen
    • LAVA – Leer je cliënt écht kennen.
  • Branches
    • Gehandicaptenzorg
    • GGZ
    • Maatschappelijke opvang
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Over ons
    • Actueel
    • Onze klanten
    • Anderen over ons
    • Certificering voor onderzoek
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
  • Portal
  • Contact
    • Inschrijven Workshops en trainingen
    • Offerte aanvragen
Home » Onderzoek als praktische basis » IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg

IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg

Hebt u zicht op hoe uw cliënten de zorg en dienstverlening ervaren? Krijgen uw cliënten wat u met hen hebt afgesproken? Doen uw medewerkers wat u van hen verwacht?

Met IQ Care brengt u dit in beeld. IQ Care staat voor Innovative Quality Care: we kijken op een nieuwe manier naar kwaliteit. De methode richt zich op de relatie medewerker – cliënt. We meten in het zorgproces, zodat medewerkers direct met cliënten over de ervaren kwaliteit in gesprek kunnen.

 

Meten volgens het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

IQ Care sluit naadloos aan op het nieuwe Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. De thema’s ‘Persoonsgerichte zorg’ en ‘Wonen en welzijn’ staan centraal.

IQ Care bestaat uit een vragenset die aansluit op het nieuwe Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het is een korte vragenlijst, waarmee we de kern in beeld krijgen. Aan bod komen onder meer ‘persoonsgerichte zorg’, ‘aandacht’, ‘respect’, ‘welbevinden’ en ‘eigen regie’. De basisset kan worden uitgebreid met onderwerpen die voortkomen uit de visie van de organisatie (afgesproken kwaliteit).

Op alle negen thema’s van ‘Persoonsgerichte zorg’ en ‘Wonen en welzijn’ brengen we de ervaringen van cliënten in beeld. De uitkomsten zijn te gebruiken in de kwaliteitsrapportage en het kwaliteitsplan.

Voor wie is IQ Care?

IQ Care is geschikt voor alle doelgroepen binnen de VV&T. Met IQ Care brengt u niet alleen de ervaringen van uw cliënten in beeld, maar ook van hun mantelzorgers, uw medewerkers en vrijwilligers.

De relatie medewerker – cliënt vormt de insteek. De vragen van de verschillende groepen zijn complementair aan elkaar.

Continu werken aan kwaliteit van goede zorg

Cliënten, mantelzorgers, professionals en vrijwilligers brengen hun ervaringen met de zorg in beeld. Dit kan door middel van interviews, schriftelijke vragenlijsten, online vragenlijsten, ook met tablet. U kunt in uw eigen systeem meten, of MijnZorgPeiler hiervoor inzetten.

We meten in het zorgproces en sluiten aan bij de zorgplancyclus. Cliënten en mantelzorgers vullen ieder half jaar (online) een vragenlijst in. Van medewerkers en vrijwilligers verwachten we een jaarlijkse meetcyclus.

In de overzichtelijke rapportage staan de individuele verbeterwensen van de cliënt. De resultaten worden afgezet tegen andere groepen en betrokkenen. Hierover gaat de medewerker met de cliënt de dialoog aan.

Ervaringen waar je wat aan hebt.

De gegevens van de individuele cliënten worden vertaald naar elk gewenst niveau: team, afdeling, vestiging, locatie of organisatie. Per onderscheiden groep (cliënten, mantelzorgers, professionals en vrijwilligers) is duidelijk op welke onderwerpen de ervaringen het meest positief zijn en waar de grootste aandachtspunten liggen. Koppeling van de gegevens van de verschillende groepen vormt de basis voor de dialoog.

Hoe dat eruit ziet?

Resultaten in IQ Care

 

Wat kost het? Wat vraagt het van u?

IQ Care vereist een goede inbedding in het proces van een zorgorganisatie, met support door het management. Tevens is een vereiste dat medewerkers worden getraind in het gebruik. Voor optimaal rendement van het instrument kunnen eventueel trainingen in gesprekstechnieken en ondersteuning van de zorgplancyclus wenselijk zijn.

Een deel van de meting voert u zelf uit. De investering is afhankelijk van welke werkzaamheden u uitvoert en wat ons aandeel is.

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Stichting Samen Zorgen

“Corrie Huijben heeft op een heldere manier onze beide cliëntenraden vooraf geïnformeerd over de onderzoeksopzet. Dankzij medewerksters die … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Meer gegevens vindt u op de contactpagina.

certificering Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Volg ons op Twitter
Twitter

Zoeken

Recente berichten

  • PREM Wijkverpleging 2023
  • Samenwerking met Heel Holland Zorgt!
  • Boodschap Corrie

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je meedoet aan onze open LAVA-training!

Bij genoeg aanmeldingen (minimaal 8) gaat de open training door.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Schrijf je in voor de open LAVA training
Ik schrijf me in voor de training met als data:

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je een training gaat boeken!

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Boek een LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Mogen wij u wat vragen...?

 

Wat stelt u centraal in 2017?
Wij zijn erg benieuwd wat u als relatie centraal stelt in 2017.
Wilt u meewerken aan ons onderzoek?

Selecteer een geldig formulier
Bel mij terug!

 

Bel mij terug
Bezig met versturen