Patient Reported Experience Measures (PREM) zijn korte vragenlijsten, die net als de CQ-Index gaan over de ervaring en beleving van uw cliënt. Aan de hand van 10 tot 15 vragen krijgt u inzicht in de ervaringen van uw cliënten met de zorg die u levert, gericht op structuur en proces. De PREM Wijkverpleging is één van de meeste recente PREM vragenlijsten.
De ervaringsvragen gaan onder andere over patiëntenparticipatie, samenwerking, nazorg, bejegening en informatie en zijn veelal afkomstig uit/afgeleid van de CQI-vragenlijsten. PREMs zijn echter veel compacter dan de CQI, maar gaan wél in op alle belangrijke aspecten van de zorg. Hiermee krijgt u een helder beeld van zaken die goed gaan, maar ook van de verbetermogelijkheden.
PREM Wijkverpleging
De PREM Wijkverpleging is een vragenlijst specifiek voor de extramurale cliënten. Een landelijke stuurgroep bestaande uit ActiZ, BTN, de Nederlandse Patiëntenfederatie, V&VN en ZN hebben de ontwikkeling van de vragenlijst begeleid (lees meer).
In 2018 heeft Van Loveren & Partners de landelijke pilot voor de PREM Wijkverpleging bij 15 organisaties uitgevoerd voor de stuurgroep. In de pilot heeft Van Loveren & Partners de vragenlijst getest en doorontwikkeld.
In 2019 is de uitvraag met de PREM Wijkverpleging verplicht geworden. Sinds de introductie van de PREM Wijkverpleging heeft Van Loveren & Partners al ruim 75 zorgorganisaties bij dit onderzoek begeleid. Van Loveren & Partners helpt zorgorganisaties ook met het vervolg; leren en verbeteren in de organisatie.
Meer over de PREM Wijkverpleging leest u hier of op PREMWijkverpleging.nl
Wilt u nu al meten met de PREM Wijkverpleging of de meting plannen? Neem contact met ons op of bel ons via 024 – 677 96 96.
Waardering met de NPS
Door middel van een rating geeft uw cliënt aan hoe waarschijnlijk het is dat hij/zij de door u geleverde zorg aanbeveelt aan anderen (de NPS-vraag), en door middel van open vragen voorziet uw cliënt u van complimenten en verbeterpunten. Dit kan van grote waarde zijn voor onder meer kwaliteitsverbetering.
Hoe werkt onderzoek met PREM vragenlijsten?
We voeren onderzoek met PREMs uit volgens een helder en overzichtelijk stappenplan, dat we samen met u vormgeven:
- Afstemming en voorbereiding
- Uitvoering onderzoek
- Rapportage (fysiek of in MijnZorgPeiler)
- Aanbevelingen en vervolg
Bent u benieuwd wat van Loveren & Partners voor uw organisatie kan betekenen op het gebied van onderzoek met PREM vragenlijsten? Neem dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.
Soorten PREMs
Tot nu toe zijn er zes verschillende PREM vragenlijsten ontwikkeld met verschillende aandachtsgebieden, te weten:
- PREM Ziekenhuizen
- PREM Oncologie (gevalideerd)
- PREM Geboortezorg (ReproQ) (gevalideerd)
- PREM Chronische Zorg
- PREM Eerste lijnszorg
- PREM Wijkverpleging
PROMs en PREMs in de zorg
Zorgorganisaties kiezen er vaak voor om een combinatie te maken van PREM, PROM en interne stuurinformatie in bijvoorbeeld MijnZorgPeiler. De Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en PREMs zijn verschillende vragenlijsten, voor verschillende doeleinden. PROMs richten zich op uitkomstindicatoren (zoals de gesteldheid van de patiënt) en worden gedurende het zorgtraject uitgevraagd. De PREM vragenlijsten worden aan het einde van het zorgtraject uitgevraagd en richt zich op de ervaringen van de patiënt met de zorgorganisatie en diens geleverde zorg.
Hoe zet ik PREM vragenlijsten in?
MijnZorgPeiler stelt u in staat zelf onderzoek uit te voeren onder uw cliënten, zodat u constante feedback voor verbetering kunt ontvangen, ook op de gebieden waarop de (toekomstige) PREMS zich richten. Natuurlijk staat Van Loveren & Partners u graag bij; met onze ruime ervaring in de zorg en onze accreditatie verzekert u zich van gedegen onderzoek dat de basis biedt voor doeltreffend kwaliteitsbeleid.