Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Quickscan Kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2023
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MijnZorgPeiler – de basis voor dialoog
    • Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2023
    • Onderzoek mantelzorgers
    • Onderzoek vrijwilligers
    • Teamcompetenties in beeld met de teamscan
  • Advies
    • Facilitair advies in de zorg
    • Implementatiecoach
    • Interim management & Detachering
  • Trainingen
    • Overzicht van onze trainingen
    • LAVA – Leer je cliënt écht kennen.
  • Branches
    • Gehandicaptenzorg
    • GGZ
    • Maatschappelijke opvang
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Over ons
    • Actueel
    • Onze klanten
    • Anderen over ons
    • Certificering voor onderzoek
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
  • Portal
  • Contact
    • Inschrijven Workshops en trainingen
    • Offerte aanvragen
Home » Branches » Verpleeghuiszorg

Verpleeghuiszorg

Onderzoek en advies in de Verpleeghuiszorg

In de sector Verpleging & Verzorging (V&V) helpen wij organisaties met onderzoek, advies en implementatie om zorg en dienstverlening te verbeteren. Dit doen wij bijvoorbeeld met onderzoek onder cliënten en naasten met een erkende methode, zoals IQ Care. Of we ondersteunen uw medewerkers met een training, workshop of coaching over zelforganisatie, teamcompetenties of gaan aan de slag met werkdruk. Daarnaast ondersteunen we met beleid en strategie, door advies op maat.

IJking van zorgzwaarte

Externe ijking van zorgzwaarte actueel? Jazeker! In de praktijk blijkt veelal scheefgroei in zorgzwaarte tussen dossier, indicatie en praktijk. Niet alleen biedt u daarmee niet de juiste zorg op de juiste plek, ook past uw budget niet bij de praktijkinzet. We evalueren of de zorgzwaartepakketten van cliënten nog aansluiten bij hun actuele gezondheidstoestand. Een goede aansluiting is de voorwaarde om cliënten de best passende zorg te bieden, om met voldoende budget de benodigde deskundigheid en middelen op de juiste plek te kunnen inzetten.

Cliëntervaringen verpleeghuiszorg

Iedere verpleeghuisorganisatie is verplicht om minimaal één keer per jaar uitkomsten van cliëntervaringen aan te leveren bij Zorginstituut Nederland. Deze verplichting komt uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2017. Voor cliëntervaringen in 2021 moet u hiervoor de totaalscore van ZorgkaartNederland gebruiken.

De Stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft geadviseerd vanaf 2021 daarvoor alleen de totaalscore van ZorgkaartNederland te gebruiken. In 2021 moet u dus voldoende waarderingen op ZorgkaartNederland verzamelen om een goede, representatieve score aan te kunnen leveren. In de praktijk betekent dit meestal dat 25 respondenten per locatie volstaan. Dit is niet altijd zo. Wij adviseren u graag voor maatwerk binnen uw organisatie.

Bij een aantal organisaties voeren wij kwaliteitsmetingen op een nieuwe manier uit.
We hanteren de volgende uitgangspunten:

  • We zetten een vragenlijst in passend bij de organisatie. We sluiten bijvoorbeeld aan bij kwaliteit van leven en het gedachtegoed positieve gezondheid;
  • We doen doorlopend onderzoek o.b.v. cliëntreis;
  • Korte digitale vragenlijst (in MijnZorgPeiler);
  • Aansluiten bij de verschillende doelgroepen;
  • Beperkte administratieve lasten voor medewerkers;
  • Voldoen aan wet- en regelgeving;
  • Mogelijkheden tot verdiepend onderzoek.

Dit zetten we bijvoorbeeld in bij De Zorggroep. Benieuwd hoe we dat doen bij De Zorggroep? Neem contact met ons op.

Cliëntervaringen met ZorgkaartNederland

Om aan uw verplichting te voldoen kunt u de expertise van Van Loveren & Partners inzetten. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met ZorgkaartNederland en mogen als erkende partner voor u de meting uitvoeren. Wij beschikken over gekwalificeerde belteams en interviewteams die voor u de informatie bij de cliënten en hun naasten ophalen.

Wij adviseren u de vragenlijst van ZorgkaartNederland in ieder geval uit te breiden met onze gevalideerde vragen over eigen regie, zinvolle tijdsbesteding, familieparticipatie en wooncomfort (maaltijden en schoonmaak). Daarmee kunt u gerichter kwaliteitsverbeteringen tot stand brengen. De basis hiervoor is ons eigen instrument IQ Care.

Inzicht in ervaringen met IQ Care

Met IQ Care brengt u ervaringen van cliënten en hun naasten, mantelzorgers in beeld. IQ Care staat voor Innovative Quality Care: we kijken op een nieuwe manier naar kwaliteit. De methode richt zich op de relatie medewerker – cliënt. We meten in het zorgproces, zodat medewerkers direct met cliënten over de ervaren kwaliteit in gesprek kunnen. IQ Care sluit naadloos aan op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.

Hoe werkt een onderzoek?

  • We beginnen met een gesprek met het management, medewerkers en de cliëntenraad. U krijgt uitleg over de opzet en werkwijze van het onderzoek. We benoemen de wederzijdse taken en verwachtingen en zetten alle afspraken op papier.
  • Onze interviewers nemen de vragenlijst met de intramurale cliënt door. Dit gebeurt digitaal, met behulp van een tablet. De vertegenwoordigers van PG-cliënten, krijgen de (online) vragenlijst toegestuurd.
  • We verwerken alle gegevens tot een rapport. U kiest voor een eenvoudig rapport met alleen de belangrijkste punten of voor een uitgebreid rapport met aanvullende analyses. Rapporteren direct in uw dashboard of in MijnZorgPeiler is ook mogelijk.
  • Met onze aanbevelingen (optioneel) heeft u een uitstekende onderbouwing van uw verbeterplannen in handen.
  • Tot slot nodigen wij uw medewerkers en de cliëntenraad uit voor een eindgesprek. Wat heeft het onderzoek opgeleverd? Wat gaat goed en wat kan beter?

Goed om te weten…

Wij doen er alles aan om uw organisatie zo min mogelijk te belasten tijdens ons onderzoek. De contacten verlopen zoveel mogelijk via één persoon. Voor de verzending van de vragenlijst levert u bijvoorbeeld alleen de cliëntenbestanden aan. U krijgt van ons posters en folders om uw cliënten en hun familie te informeren. Zij kunnen bovendien terecht bij onze helpdesk met vragen of opmerkingen.

Meer informatie?

Bent u nieuwsgierig geworden wat wij voor u kunnen betekenen? Wilt u meer informatie over onderzoek of advies in de V&V of wilt u graag een offerte voor een meting ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Stichting Samen Zorgen

“Corrie Huijben heeft op een heldere manier onze beide cliëntenraden vooraf geïnformeerd over de onderzoeksopzet. Dankzij medewerksters die … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Meer gegevens vindt u op de contactpagina.

certificering Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Volg ons op Twitter
Twitter

Zoeken

Recente berichten

  • PREM Wijkverpleging 2023
  • Samenwerking met Heel Holland Zorgt!
  • Boodschap Corrie

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je meedoet aan onze open LAVA-training!

Bij genoeg aanmeldingen (minimaal 8) gaat de open training door.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Schrijf je in voor de open LAVA training
Ik schrijf me in voor de training met als data:

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je een training gaat boeken!

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Boek een LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Mogen wij u wat vragen...?

 

Wat stelt u centraal in 2017?
Wij zijn erg benieuwd wat u als relatie centraal stelt in 2017.
Wilt u meewerken aan ons onderzoek?

Selecteer een geldig formulier
Bel mij terug!

 

Bel mij terug
Bezig met versturen