Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Quickscan Kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2017
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2021
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MijnZorgPeiler – de basis voor dialoog
    • Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek naar ervaringen in coronatijd
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2021
    • Onderzoek mantelzorgers
    • Onderzoek vrijwilligers
    • Teamcompetenties in beeld met de teamscan
  • Advies
    • Facilitair advies in de zorg
    • Interim management & Detachering
  • Trainingen
    • Overzicht van onze trainingen
    • LAVA – Leer je cliënt écht kennen.
  • Branches
    • Gehandicaptenzorg
    • GGZ
    • Maatschappelijke opvang
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Over ons
    • Actueel
    • Onze klanten
    • Anderen over ons
    • Certificering voor onderzoek
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
  • Portal
  • Contact
    • Inschrijven Workshops en trainingen
    • Offerte aanvragen

23 juni 2020 by Sabine van Eggermond

PREM meting Wijkverpleging toch verplicht in 2020

Op 16 april heeft de stuurgroep kwaliteitskader wijkverpleging zorgorganisaties bericht dat de PREM Wijkverpleging was uitgesteld tot 2021. Organisaties waren niet langer verplicht om in 2020 een PREM Wijkverpleging te meten en de PREM-data aan te leveren bij het Openbare Databestand (ODB) van Zorginstituut Nederland (ZiNL). ZiNL heeft echter  laten weten dat zorgorganisaties toch een meting moeten uitvoeren voor eind 2020 en dat de PREM-data aangeleverd dient te worden voor 31 januari 2021.

Wat betekent dit voor u als zorgorganisatie?

Als u al een PREM-meting hebt uitgevoerd in de oorspronkelijke meetperiode van februari tot juni 2020 kunt u deze meting gebruiken voor de aanlevering voor 31 januari 2021. Let wel op, u kunt maar één keer aanleveren.

Als u nog geen PREM-meting hebt gedaan of uw meting wil uitbreiden (bijvoorbeeld door mindere respons door corona), kunt u deze meting nog doen tot eind december 2020 en deze aanleveren voor 31 januari 2021.

Hoe kunnen wij u ondersteunen?

Van Loveren & Partners kan als erkend meetbureau de meting volledig voor u uitvoeren. Omdat wij nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van de PREM Wijkverpleging hebben wij alle expertise in huis. De gegevens van de PREM Wijkverpleging leveren wij aan bij de Trusted Third Party. Deze partij zorgt voor de doorlevering aan Zorginstituut Nederland, zorgverzekeraars en de branche- en beroepsverenigingen. Bovendien koppelen wij de onderzoeksresultaten direct aan ZorgkaartNederland, zodat u meteen aan al uw verplichtingen hebt voldaan.

Wilt u  hulp bij uw cliëntenonderzoek of hebt u vragen? Neem dan contact met ons op of kijk op onze PREM-website!

Categorie: Algemeen

22 mei 2020 by Corrie Huijben

Bezoek in het verpleeghuis niet vanzelfsprekend voor bewoners met dementie

Vanaf 11 mei zijn op experimentele basis 25 verpleeghuizen weer open voor bezoek. Mondjesmaat en onder strikte voorwaarden mogen familieleden hun naasten bezoeken. En vanaf a.s. maandag 25 mei wordt de bezoekregeling voor alle verpleeghuizen verruimd.

Positieve effecten van beperking bezoek

De afgelopen twee maanden waren alle verpleeghuizen vanwege de coronacrisis gesloten voor bezoek.

Een rondgang bij onze klanten laat zien dat dit op de kleinschalige afdelingen voor mensen met dementie ook een positieve kant heeft. Bewoners zijn minder onrustig, minder agressief, zij slapen beter en er doen zich minder valpartijen voor. Misschien leidt het ook nog wel tot minder gebruik van medicatie. Nader onderzoek kan dat uitwijzen.

Voor mensen met dementie heeft de sluiting ook een positieve kant.

Verstoring dagelijks leven

Vóór de coronacrisis kwamen familieleden verspreid over de dag bij hun partner, vader of moeder op bezoek. Onder het mom van ‘net zoals thuis’ of ‘zo huiselijk mogelijk’ en de gastvrijheidsgedachte waren bezoekers de hele dag welkom.
In samenlevingsverbanden van 6 tot 8 bewoners, hebben de bewoners niet alleen met hun eigen familie te maken. Ook de naasten van andere bewoners lopen rond op de afdeling. Door het vele bezoek wordt de dagelijkse gang van zaken op de afdeling verstoord.

Structuur

Dit lijkt in tegenspraak met de algemene opdracht die zorgverleners hebben. Zij moeten er voor zorgen dat cliënten zich zo veilig en prettig mogelijk voelen op de afdeling. Mensen met dementie hebben belang bij een duidelijke structuur met regelmaat en met zo min mogelijk verstoringen (zo min mogelijk prikkels in het jargon).
Binnen zo’n vaste dagelijkse structuur functioneren zij vaak het beste. Bij een verstoring van de regelmaat raken zij gemakkelijk de greep kwijt. Dit kan resulteren in onrustig gedrag, maar soms ook in agressief gedrag.

Tijdens de coronacrisis wordt het dagelijks leven op de afdeling niet verstoord door bezoekers. De bewoners zijn alleen met de vertrouwde medebewoners en een klein team van vaste medewerkers om zich heen.

De medewerkers worden ook niet afgeleid door bezoekers. Zij kunnen al hun aandacht aan de bewoners besteden.

Bezoek

Familieleden zijn vaak heel betrokken en willen graag het beste voor hun geliefde. Met de huidige coronacrisis is voor hen pijnlijk dat bezoek niet mogelijk is. Soms is het voor hen mogelijk gemaakt om hun dierbaren van achter een raam ontmoeten.
Niet altijd pakt dit goed uit. Sommige bewoners worden er boos van. Zij begrijpen niet wat er aan de hand is en vragen waarom het bezoek niet gewoon door de deur naar binnen komt.

Het is de moeite waard om uit te zoeken of de op zich sympathieke gedachte van gastvrijheid en daarmee onbeperkt bezoek in de psychogeriatrie wel wenselijk is. Immers, vaak is het veel te druk en is er veel bezoek op afdeling waarmee de andere bewoners niets hebben of kunnen.

Als bezoek inderdaad een ongewenste prikkel is voor bewoners van de psychogeriatrische afdeling, is een teruggang naar de oude situatie van onbeperkte bezoekmogelijkheden niet wenselijk.

Wat dan? Zijn de bezoektijden van twintig jaar geleden dan de oplossing?

Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden.
Wel is duidelijk dat we ons moeten bezinnen op de situatie.

Natuurlijk moeten familieleden in de gelegenheid gesteld worden hun geliefden te (blijven) bezoeken. Dat is in ieders belang.
Eenzaamheid, ook bij bewoners met dementie, is ongewenst.

Gevolgen van bezoek monitoren

Het Ministerie van VWS schrijft voor dat de wettelijke huisregels een recht op bezoek geven. Dit moet altijd overeind blijven. Organisaties mogen bezoektijden wel beperken.

In deze bijzondere tijd van Corona is voor een aantal verpleeghuizen het bezoek weer mogelijk gemaakt, zij het beperkt.

Het zou goed zijn als bij deze verruiming ook onderzocht wordt, bijvoorbeeld door systematische gedragsobservatie, of deze beperking de bewoners ten goede komt en of (teveel) bezoek juist leidt tot onvoorspelbaarheid voor bewoners en daarmee tot ongewenste en extra problematiek bij bewoners.

Over Corrie

Dr. Corrie Huijben is Partner binnen Van Loveren & Partners. Als psychogerontoloog is zij gespecialiseerd in het psychosociaal welbevinden van ouderen. Zij heeft zich toegelegd op de relatie tussen  kwaliteit van zorg  en ervaringen van cliënten, familie en medewerkers.
De insteek vormen daarbij de wensen, behoeften en verlangens van ouderen, mede in het licht van hun mogelijkheden en beperkingen.

In haar proefschrift heeft ze het positieve effect van omgevingsinterventies op de lichamelijke zorgbehoefte en gedragsproblematiek van ouderen aangetoond.

Meer informatie, onderzoek op uw locatie of advies over de situatie op uw afdeling? Neem contact op met Corrie via 024-6779696 of stuur een mail via: vlp@vanloverenpartners.nl.
We gaan met plezier het gesprek met u aan.

Categorie: Algemeen

22 april 2020 by Sabine van Eggermond

Onderzoek ervaringen in coronatijd

De coronacrisis legt een enorme druk op zorgorganisaties. Juist nu is inzicht door onderzoek van essentieel belang. Daarom hebben wij met zorgorganisaties een kort onderzoek (9 vragen) ontwikkeld voor cliënten, hun naasten en uw medewerkers.

Hoe vergaat het uw cliënten, hun naasten en uw medewerkers? Voelen zij zich veilig? Weten zij wat de maatregelen voor de zorgverlening betekenen? Hoe gaan cliënten om met het niet meer zien van hun naasten? Voelen cliënten, hun naasten en medewerkers zich voldoende gesteund? Hebt u hun behoeftes in beeld?

De ervaringen van uw cliënten, hun naasten en uw medewerkers vormen juist nu de basis om uw beleid bij te sturen. Met ons compacte onderzoek brengt u de ervaringen van uw medewerkers, cliënten en naasten in korte tijd in kaart.

We onderzoeken essentiële onderwerpen in deze coronacrisis; de informatievoorziening, de kwaliteit van zorg en steun vanuit de organisatie. Met deze meting wordt snel duidelijk waar uw beleid goed zijn werk doet en waar verbetering mogelijk is. Zo kunt u met de resultaten direct aan de slag om de best mogelijke zorg te bieden.

Meer weten? Lees hier verder of vraag meteen een offerte aan.

Categorie: Algemeen

17 april 2020 by Sabine van Eggermond

Initiatieven eenzaamheid in coronatijd deel 2

In onze vorige update deelden we initiatieven tegen eenzaamheid onder ouderen in de coronatijd. Het is prachtig om te zien dat zoveel nieuwe projecten en ideeën ontstaan en dat iedereen samen de handen ineen wil slaan om ouderen een hart onder de riem te steken. Honderden kaartjes, knutselwerkjes, telefoontjes en stoepkrijttekeningen worden al ingezet om ouderen wat afleiding te bieden.

In deze update geven we enkele voorbeelden van initiatieven bij verpleeg- en verzorgingshuizen. Deze voorbeelden laten zien wat zorgmedewerkers, vrijwilligers of buurtbewoners doen om de ouderen, die nu geen bezoek mogen ontvangen, toch een glimlach op het gezicht te toveren. De vindingrijkheid en creativiteit leveren mooie acties op, hieronder een kleine verzameling:

  • Lokale pannenkoekenbakker die op het plein voor een verzorgingshuis pannenkoeken gaat staan bakken om deze vervolgens op een veilige manier tot aan de voordeur van iedere bewoner te brengen. Voor de bewoners zowel leuke bedrijvigheid om naar te kijken, als iets lekkers om op te eten.
  • Cleaning Clowns die de ramen wassen bij woonzorgcentra en daarmee een lach op het gezicht toveren bij demente ouderen. De reacties waren hartverwarmend omdat bewoners zwaaiden, handkusjes gaven of zelfs binnen meehielpen het raam schoon te maken.
  • Balkonbingo om toch de wekelijkse bingo-activiteit door te kunnen laten gaan. Met behulp van een microfoon en een versterker is er vanaf het plein voor het verzorgingshuis buiten een bingo gehouden waarbij de bewoners in het zonnetje vanaf hun eigen balkon mee konden doen.
  • Draaiorgel dat nu in de straten in de binnenstad weinig te doen heeft, werd ingehuurd door een verzorgingscentrum om herkenbare liedjes van vroeger te draaien terwijl het langs het verzorgingshuis reed waar de bewoners in de tuin of op het balkon zaten.

Dit zijn enkele voorbeelden die voor wat afleiding en gezelligheid voor bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen zorgen. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van tablets waarmee zorgmedewerkers langsgaan bij de ouderen om te helpen een videoverbinding te leggen met familie of vrienden.

Wilt u meer informatie of ondersteuning in uw organisatie? Laat het ons weten!

Keep up the good work! Tot de volgende update.

Categorie: Algemeen

3 april 2020 by Sabine van Eggermond

Initiatieven eenzaamheid in coronatijd deel 1

De coronacrisis treft ouderen zwaar. Niet alleen door het risico op besmetting en de gevolgen daarvan, maar ook door het moeten missen van dagelijkse contacten en naasten.

In deze tijden van sociale distantie willen wij bijdragen aan de strijd tegen het eenzaamheidsvirus. Wij zullen via onze platformen inspirerende initiatieven delen die bijdragen aan verbinding en contact van onze ouderen. Zo willen wij helpen eenzaamheid tegen te gaan. Vandaag de eerste editie.

Hoe graag mensen willen helpen en hoe vindingrijk onze zorgprofessionals en burgers zijn blijkt uit de vele initiatieven die de afgelopen periode zijn ontstaan. Een kaartje sturen, coronaproof vrijwilligerswerk, een bellijn voor een praatje of informatie over corona, het aanbod is divers. Hieronder een greep uit de initiatieven die wij zijn tegengekomen:

  • Informatie en contact is erg belangrijk in deze onzekere tijd. Verschillende organisaties hebben hierop ingespeeld door het opzetten van bellijnen. Voor een praatje of informatie kunnen ouderen onder andere terecht bij de Rodekruishulplijn, de luisterlijn, telefoonlijn ANBO, Ouderen-infolijn van de KBO-PCOB.
  • Een bloemetje sturen naar ouderen in- of buiten uw omgeving kan via Redjeboeketje.
  • Leyden Academy (samenwerkingspartner van Van Loveren & Partners in het ontwikkelen van het gespreksinstrument voor ouderen, deLAVA-tool) verzamelt mooie en bijzondere verhalen van ouderen op Wij&Corona
  • Wilt u ook wat doen? Corona-proof vrijwilligerswerk vindt u op de website van NLvoorelkaar. Op Coronahelpers of op Gewoonmensendiewillenhelpen kunt u zich opgeven als vrijwilliger of om hulp vragen.

Dit is een greep uit de initiatieven die er zijn. Op Een tegen Eenzaamheid vindt u nog veel meer initiatieven op zowel nationaal als regionaal niveau. Ook onze samenwerkingspartner Hugo van den Beld deelt informatie en inspiratie over de aanpak van eenzaamheid.

Wilt u meer informatie of ondersteuning in uw organisatie? Laat het ons weten!

Voor nu, let op elkaar en stay safe! Tot de volgende update.

 

 

 

 

 

Categorie: Algemeen

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 10
  • Volgende »

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Zinzia Zorggroep

“Geen onleesbare rapporten, maar een heldere weergave van het cliëntenoordeel. Dat is onze CQ-ervaring met bureau Van Loveren & … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Meer gegevens vindt u op de contactpagina.

certificering Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Volg ons op Twitter
Twitter

Zoeken

Recente berichten

  • Meten met de PREM Wijkverpleging in 2021!?
  • Zet MijnZorgPeiler in voor kwaliteitsverbetering en werk met onze nieuwe clientmodule aan zorg op maat
  • Data PREM Wijkverpleging aangeleverd bij TTP voor meer dan 3700 cliënten

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je meedoet aan onze open LAVA-training!

Bij genoeg aanmeldingen (minimaal 10) plannen we een open training.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Schrijf je in voor de open LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je een training gaat boeken!

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Boek een LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Mogen wij u wat vragen...?

 

Wat stelt u centraal in 2017?
Wij zijn erg benieuwd wat u als relatie centraal stelt in 2017.
Wilt u meewerken aan ons onderzoek?

Selecteer een geldig formulier
Bel mij terug!

 

Bel mij terug
Bezig met versturen