Begin juli is de geactualiseerde versie van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg gepubliceerd door het Zorginstituut Nederland. Het kader is opgefrist en alle besluiten die de afgelopen jaren zijn genomen zijn erin verwerkt. Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is daarmee weer bij de tijd. Leren en ontwikkelen blijft centraal staan: samen als professional en cliënt het beste resultaat bereiken.
Wat is er anders?
De tekst van het kwaliteitskader is opgefrist en her en der opnieuw geordend, maar er zijn geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht. De afgelopen jaren zijn diverse ontwikkelopdrachten afgerond en besluiten genomen in de Stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Deze zijn verwerkt in het kwaliteitskader 2021.
Hieronder noemen we een paar onderdelen uit het kader en laten zien hoe Van Loveren & Partners u daarbij kan blijven ondersteunen:
- Als organisatie moet u met professionals en cliënten een duidelijke visie op kwaliteit formuleren en uitdragen, kernwaarden hiervoor kunt u in een samen met ons opstellen in een begeleide dialoogsessie (zoals focusgroepen, spiegelgesprekken, arenagesprekken, of een wereldcafé);
- Een permanente leercultuur staat centraal, continu leren en ontwikkelen is onderdeel van gesprek in de teams. Wij begeleiden teams hierin met interactieve sessies, blended leerarrangementen, veelal gekoppeld aan de thema’s methodisch werken, kwaliteitskader, persoonsgerichte zorg, klant- en medewerkerstevredenheid, LAVA en zorgzwaarte;
- De indicatoren voor basisveiligheid zijn uitgewerkt, de verplichte en vrije-keuze indicatoren vindt u jaarlijks op de site van het Zorginstituut, u verzamelt deze bijvoorbeeld op het dashboard in MijnZorgPeiler;
- De normen personeelssamenstelling zijn opgenomen en de personeelssamenstelling is afgestemd op de bewonersgroep, u geeft jaarlijks inzicht middels indicatoren in de openbare database;
- U verzamelt jaarlijks cliëntervaringen, vanaf 2021 met de zes waarderingsvragen van ZorgkaartNederland én een zelfgekozen instrument zoals IQ Care;
- Voor een goed werk- en leerklimaat verzamelt u ook ervaringen van medewerkers, bijvoorbeeld met een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Hoe geeft u invulling aan alle eisen?
Wilt u meer inzage of uw organisatie op een goede manier invulling geeft aan de eisen van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021?
Middels een quickscan brengen wij met u in kaart waar uw organisatie staat. We laten zien waar verbeterkansen liggen en welke concrete stappen u nog moet zetten om aan de normen en eisen van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021 te voldoen.
U kunt ook zelf onze scan kwaliteitskader in MijnZorgPeiler uitvoeren.
Door een heldere rapportage, met aanbevelingen, een stappenplan en planning, kunt u meteen aan de slag met het vervolg.
Wilt u weten wat onze quickscan precies inhoudt? Lees er hier meer over.
Samenhang en meer informatie
Onderstaand een aantal handige links:
- Personeelsbezetting in samenhang met zorgzwaarte
- Inzet van MijnZorgPeiler voor continu leren en ontwikkelen
- IQ Care als erkend instrument in de verpleeghuiszorg
- Waarderingen ZorgkaartNederland
- Medewerkerstevredenheid in de zorg
- LAVA bij huiskamergesprekken met cliënten
U kunt ook meteen een afspraak met één van onze adviseurs plannen.
Neem contact met ons op via de chat, het contactformulier of bel ons via 024 677 96 96
Downloads Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg 2021
Hier vindt u: