Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Quickscan Kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2021
    • Cliëntervaringen verpleeghuiszorg 2023
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MijnZorgPeiler – de basis voor dialoog
    • Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
      • PREM Wijkverpleging 2023
    • Onderzoek mantelzorgers
    • Onderzoek vrijwilligers
    • Teamcompetenties in beeld met de teamscan
  • Advies
    • Facilitair advies in de zorg
    • Implementatiecoach
    • Interim management & Detachering
  • Trainingen
    • Overzicht van onze trainingen
    • LAVA – Leer je cliënt écht kennen.
  • Branches
    • Gehandicaptenzorg
    • GGZ
    • Maatschappelijke opvang
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Over ons
    • Actueel
    • Onze klanten
    • Anderen over ons
    • Certificering voor onderzoek
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
  • Portal
  • Contact
    • Inschrijven Workshops en trainingen
    • Offerte aanvragen
Home » Trainingen & workshops » LAVA – Leer de cliënt écht kennen.

LAVA – Leer de cliënt écht kennen.

logo-lava-life-and-vitality-assessment

Met LAVA leer jij de cliënt echt kennen. Je cliënt krijgt inzicht in zijn/haar kwaliteit van leven en wat voor hem of haar heel belangrijk is.

Het LAVA (Life and Vitality Assessment) is een gespreksinstrument om als professional/vrijwilliger in zorg- en welzijnsorganisaties met de cliënt in gesprek te gaan. Het LAVA is heel geschikt voor gesprekken met een nieuwe cliënt of met een cliënt die zelf aangeeft even niet verder te komen.

Het instrument verschuift het perspectief van de klachten en symptomen naar welbevinden, verlangens en dat waar de cliënt gelukkig(er) van wordt. Op basis hiervan kan de cliënt persoonlijke doelen stellen en eventueel een plan van aanpak maken om de kwaliteit van leven te behouden en/of te vergroten.

LAVA werkt volgens 3 uitgangspunten:

  1. (Zorg)behoeften én verlangens
  2. De ervaring en zienswijzen van de cliënt zelf
  3. De cliënt heeft de regie, de professional/vrijwilliger volgt

LAVA past o.a. uitstekend bij de thema’s:

  • Kwaliteit van leven
  • Persoonsgerichte zorg en ondersteuning
  • Wonen en welzijn
  • Eenzaamheid
  • Eigen Regie
  • Gedachtegoed Positieve Gezondheid

 

Wat levert LAVA op voor cliënten?

Cliënten waarderen de methode om de oprechte aandacht en interesse die zij ervaren tijdens het gesprek met de professional/vrijwilliger en de inzichten die ze verkrijgen door het gesprek. Ook waarderen zij de fysieke aspecten van het instrument zoals het neerleggen en verschuiven van kaartjes op de lijsten en thermometer.

Wat biedt LAVA jou?

Het instrument draagt bij aan jouw werkplezier. Je kunt gerichter bijdragen aan het welbevinden van ouderen en hen maatwerk bieden. Het instrument helpt je om de vraag achter de vraag te achterhalen en om door te vragen. De methode geeft je een overzicht van de meest belangrijke onderwerpen voor je cliënten en hun tevredenheid hiermee.

Wat biedt LAVA je organisatie?

Organisaties die werken met het instrument hebben hier op verschillende manieren profijt van. Medewerkers/vrijwilligers leren de cliënt tijdens een LAVA-gesprek beter kennen, omdat zij samen zowel behoeften als verlangens in kaart brengen. De vraag achter de vraag wordt sneller duidelijk, waardoor effectievere acties kunnen worden geformuleerd. Uiteindelijk leidt dit tot minder hulp en kan de cliënt zichzelf beter helpen.

Leer ook werken met het LAVA

Meer weten? Kijk ook op lavatool.nl of neem contact op met Van Loveren & Partners.

Exclusieve samenwerking

Van Loveren & Partners mag namens Leyden Academy de blended LAVA-training exclusief in Nederland en België geven. Het instrument is ontwikkeld door Leyden Academy on Vitality and Ageing. In een exclusieve samenwerking hebben onze experts samen met Leyden Academy de blended LAVA-training ontwikkeld.

Meer weten? Kijk ook op lavatool.nl of neem contact op met Van Loveren & Partners.

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Stichting Samen Zorgen

“Corrie Huijben heeft op een heldere manier onze beide cliëntenraden vooraf geïnformeerd over de onderzoeksopzet. Dankzij medewerksters die … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!
Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Meer gegevens vindt u op de contactpagina.

certificering Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Volg ons op Twitter
Twitter

Zoeken

Recente berichten

  • PREM Wijkverpleging 2023
  • Samenwerking met Heel Holland Zorgt!
  • Boodschap Corrie

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je meedoet aan onze open LAVA-training!

Bij genoeg aanmeldingen (minimaal 8) gaat de open training door.

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Schrijf je in voor de open LAVA training
Ik schrijf me in voor de training met als data:

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Boek een LAVA training

Hey! Wat leuk dat je een training gaat boeken!

Vul je gegevens in en we nemen contact met je op.

Boek een LAVA training

Heb je alles ingevuld? Dan gaan wij voor je aan de slag!

Sending

Mogen wij u wat vragen...?

 

Wat stelt u centraal in 2017?
Wij zijn erg benieuwd wat u als relatie centraal stelt in 2017.
Wilt u meewerken aan ons onderzoek?

Selecteer een geldig formulier
Bel mij terug!

 

Bel mij terug
Bezig met versturen