Instrumenten cliëntervaringsonderzoek Verpleeghuiszorg
De stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft besloten dat de keuze voor cliëntervaringsonderzoek bij zorgorganisaties moet liggen (lees meer in het bericht van ActiZ). Wij juichen deze beslissing toe; dit sluit perfect aan bij onze visie dat meten maatwerk is en moet passen bij iedere unieke organisatie.
Meten is maatwerk, het moet aansluiten bij úw visie.
Deze beslissing biedt een uitgelezen kans om uit onze vijf valide instrumenten het instrument te kiezen wat het beste aansluit bij de visie en behoefte van uw organisatie.
Eisen voor keuze en gebruik van het instrument
De stuurgroep stelt drie eisen in het proces voor de keuze en gebruik van het instrument. Met onze werkwijze voldoet u aan de gestelde eisen, richten we de meting op maat in en leggen we samen landelijk verantwoording af.
- In de keuze voor het instrument begeleiden we het keuzeproces en stellen we met u de onderbouwing van deze keuze voor het kwaliteitsplan en kwaliteitsverslag op.
- We betrekken de cliëntenraad, de ondernemingsraad en eventueel andere vertegenwoordiging van de werkvloer bij de keuze van het instrument.
Kiest u voor één van onze instrumenten, dan betrekken we hen ook bij de inhoud van de vragen in aansluiting bij de visie van uw organisatie. - We leveren de uitkomsten voor het kwaliteitsverslag aan en beschrijven met u hoe deze gebruikt worden voor leren en verbeteren.
Vanuit onze jarenlange ervaring met onderzoek, advies en implementatie in de ouderenzorg zetten we onze kennis als sparringpartner in om met u aan kwaliteit in zorg te werken.
Eisen aan meting en instrument voor cliëntervaringsonderzoek
De stuurgroep heeft tevens een set eisen gepubliceerd waaraan de cliëntervaringsmeting én het instrument moeten voldoen. Onze vijf instrumenten en de werkwijze van de meting zijn getoetst aan deze eisen en voldoen volledig hieraan.
Van Loveren & Partners heeft samen met zorgorganisaties, universiteiten, E-Qual, Vilans, professionals en experts de volgende vijf instrumenten ontwikkeld die aansluiten bij de thema’s en uitgangspunten van het kwaliteitskader.
- IQ Care
Intelligent Quality Care: op een slimme manier kwaliteit verbeteren. - MijnZorgPeiler
Tool voor blijvende verbetering op basis van (eigen) onderzoek. - Monitor voor Zelfredzaamheid en Participatie
Inzicht in wat cliënten zelf kunnen en wat met hulp van anderen. - POS-O
Personal Outcomes Scale voor ouderen meet op acht domeinen de kwaliteit van bestaan bij ouderen. - CQ-Index Nieuwe stijl
De vertrouwde CQ-Index dient als basis voor deze verkorte vragenlijst. De basisvragen uit de oude CQ-Index vormen de basis. Zij worden aangevuld met organisatiespecifieke vragen.
Onze vijf instrumenten zijn getoetst aan de landelijke gestelde eisen.
Onze instrumenten voldoen aan de landelijke eisen, de eisen van ons ISO20252 certificaat en de behoefte om op een valide, onderbouwde methode onderzoek te doen binnen uw organisatie. Met de vijf instrumenten die we hebben ontwikkeld, sluiten we aan op de visie van uw organisatie.