Dinsdag 16 maart 2021 was onze eerste workshop van 2021 in een reeks van vier dit jaar. Vanwege corona hielden we de workshop online. Thema van deze bijeenkomst was respons. Hoe zorg je nu voor een hoge respons? Wat kun je daar eigenlijk aan doen?
Een goede respons
We bespraken het belang van een goede respons. Een goede respons op een onderzoek is van groot belang om de representativiteit van de groep te kunnen waarborgen, en daarmee conclusies te kunnen verbinden aan het onderzoek. Daarnaast zorgt een goede respons ervoor dat je erover in gesprek kunt gaan met respondenten en dat de onderwerpen uit het onderzoek gaan leven binnen de organisatie.
Een goede respons is niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief. Wat wil je meten? En wie neem je daarvoor mee in je onderzoek? Schrijf je wel de juiste mensen aan?
Van je non-respons kun je ook iets leren. Onderzoek eens de redenen waarom mensen niet meedoen. Had het voorkomen kunnen worden? Past het onderzoek bij de doelgroep?
Verder bespraken we de ingrediënten voor een goede respons. Planning, voorlichting, uitleg, uitnodiging en juiste methode zijn hierbij cruciaal. In onze whitepaper hebben we dit nog verder uitgewerkt.
Respons op ZorgkaartNederland
Een actueel onderwerp is de vragenlijst voor ZorgkaartNederland. Een goede respons op ZorgkaartNederland is vanaf dit jaar belangrijk voor elke zorgorganisatie. De aanwezige organisaties hebben soms moeite met het integreren van de vragenlijst in hun eigen onderzoeken. We bespraken de hobbels die organisaties tegenkomen. Ook kon iedereen nuttige tips uitwisselen om beter om te kunnen gaan met deze vragenlijst. Van Loveren & Partners ondersteunt hierbij door de waarderingen naderhand via MijnZorgPeiler aan te leveren, zodat cliënten en organisaties hier geen omkijken naar hebben. Wist u dat dit ook mogelijk is bij papieren vragenlijsten, en bij vragenlijsten waarbij de vragen van ZorgkaartNederland zijn geïntegreerd in een andere vragenlijst?
In kleinere groepjes hebben de aanwezigen gewerkt aan het opstellen van een goede uitnodiging. Hierbij zijn veel tips uitgewisseld over succesvolle uitnodigingen en welke details net het verschil kunnen maken.
Vernieuwingen in MijnZorgPeiler
De afgelopen maanden zijn er veel vernieuwingen doorgevoerd in MijnZorgPeiler. In deze workshop hebben we al deze vernieuwingen stap voor stap doorlopen en laten zien welke functionaliteit verbeterd of toegevoegd is. Ook hebben we vragen kunnen beantwoorden van gebruikers en wensen geïnventariseerd. Deze wensen kunnen wij weer meenemen in de volgende release van MijnZorgPeiler. Het systeem is immers continu in ontwikkeling om te blijven aansluiten bij de wensen van de gebruikers.
Voor de inhoud van de vernieuwingen verwijs ik graag naar het document ‘Nieuwe release MZP maart 2021’. Dit document ontvang je via de mail van je projectleider. Heb je dit document gemist? Vraag er dan naar bij je projectleider.
Vervolg workshops
De workshop op 16 maart was een groot succes, mede dankzij de inbreng van de aanwezigen. Het uitwisselen van ervaringen en tips werd als zeer nuttig ervaren. Wil je ook graag weten hoe andere organisaties omgaan met onderzoek? Wees er dan de volgende keer bij!
Je kunt je nu al aanmelden voor onze volgende workshops op 15 juni, 14 september en 7 december. Voor alle gebruikers van MijnZorgPeiler is de workshop gratis.
We hopen dat we je dan weer op locatie mogen begroeten, te Houten of Beuningen. Mocht corona het nog niet toelaten, houden we de bijeenkomsten digitaal.
De thema’s zijn onder andere: opstellen van een goede vragenlijst, waarderingen van ZorgkaartNederland, onderzoek en de AVG, inrichten van een dashboard met goede stuurinformatie, leren & verbeteren.
Mocht je zelf een thema willen toevoegen, laat het ons weten, misschien kunnen we het voor je toevoegen.
Je kunt je al aanmelden voor de volgende workshops bij Nicole Peters via n.peters@vanloverenpartners.nl.