De verschillende fases van het goede gesprek
Onze trainer (Eugéne Klerkx) gaat regelmatig langs bij verschillende zorgorganisaties, om daar de training ‘Het goede gesprek’ te geven aan medewerkers. In februari en maart ging hij naar ZorgSpectrum. De training is gericht op de procedure van het goede gesprek dus: hoe voer je nou eigenlijk het goede gesprek over de kwaliteit van zorg met cliënten en naasten?
Medewerkers gaan vervolgens het gesprek aan met hun cliënten en naasten en stellen vragen als ‘Bent u nog tevreden met de zorg die u krijgt?’ en ‘Waar liggen verbeterpunten bij ZorgSpectrum?’.
Waar zet ZorgSpectrum ‘Het goede gesprek’ in?
Medewerkers gaan met cliënten en hun naasten ‘het goede gesprek’ aan over kwaliteit. In aansluiting bij de zorgevaluatie bespreken zij samen of cliënten en naasten tevreden zijn en wat beter kan. Cliënten en naasten vullen voorafgaand aan de zorgevaluatie een korte enquête in. In de zorgevaluatie worden de uitkomsten van de enquête individueel besproken.
Het voeren van het goede gesprek
Medewerkers van ZorgSpectrum krijgen nog meer inzicht in en leren hoe zij de cliënten of naasten zelf laten aangeven welke onderwerpen op dat moment het meest urgent zijn. Ze bekijken meerdere perspectieven: wat is nu belangrijk en wat is belangrijk in de toekomst (voor zowel cliënt, naasten en professionals). We leren medewerkers hoe zij cliënten en naasten zelf met ideeën en/of oplossingen laten komen en niet gelijk met een oplossing komen voor een vraag/probleem. In een rollenspel kunnen de deelnemers verschillende situaties oefenen of er wordt gekozen om een aantal stellingen met elkaar bespreken.
Uitkomsten in de praktijk
Medewerkers kunnen na “het goede gesprek” bepaalde actiepunten meteen in het zorgplan verwerken. Ze leren ook op teamniveau met elkaar naar de uitkomsten te kijken: wat betekent dit voor ons als team? Hoe kunnen we het samen nog beter doen? Wat doen de resultaten met jou als professional?
Wat levert het nog meer op?
We geven de training in mixteams, maar ook in teamverband en zo zien we heel goed de dynamiek in teams. We blikken ook terug op de vorige training en wat er sinds de vorige bijeenkomsten is gebeurd. Tijdens de trainingen bij ZorgSpectrum kwamen naast de aandachtspunten rondom “het goede gesprek” ook verbeterpunten naar voren m.b.t. de onderlinge communicatie, teamsfeer, werkdruk en interne organisatie, welke allemaal van invloed zijn op de uitvoering en implementatie van “het goede gesprek”. Wij denken dat deze “bijvangst” met twee handen moet worden aangegrepen omdat de medewerkers de wens hebben dat een aantal zaken structureel verbeteren. Dit kan ook bijdragen om “het goede gesprek” te kunnen voeren.
Hoe verder?
De deelnemers gaven erg positieve feedback over de training! De deelnemers hebben veel geleerd in de training en gaan de aandachtspunten met hun managers bespreken. Het is echter ook van belang dat de managers over de uitkomsten met hun teams in gesprek gaan. Een belangrijk actiepunt is dus ook het voeren van ‘het goede gesprek’ in de teams aan de hand van de training en evaluatie van Van Loveren & Partners. Al met al een geslaagde training waarin veel is uitgewisseld en opgehaald!