ZorgkaartNederland, iedereen kent het wel. ZorgkaartNederland is sinds haar twaalfjarig bestaan uitgegroeid tot het grootste onafhankelijke ervaringsplatform in de zorg met ruim 1 miljoen waarderingen van patiënten.
Waarvoor is ZorgkaartNederland?
Op ZorgkaartNederland staan ervaringen beschreven door mensen, voor mensen. Cliënten en patiënten delen hier hun ervaring met afspraken, verpleging, omgang medewerkers, kwaliteit van leven en de accommodatie.
Is het verplicht?
Sinds 2021 is het voor alle verpleeghuizen verplicht om jaarlijks met de zes waarderingsvragen van ZorgkaartNederland te meten. De totaalscore van deze zes vragen is namelijk verplicht om aan te leveren bij de kwaliteitskaderindicatoren van de verpleeghuiszorg. Enkel meten met de NPS-vraag is niet meer voldoende.
Elk verpleeghuis moet jaarlijks voldoende waarderingen verzamelen. Dit betekent dat zorgaanbieders bij minimaal 80% van hun cliënten en naasten waarderingen moet ophalen. Een goede respons is daarbij van belang; dat geeft immers een goed beeld van de organisatie. Ook is het belangrijk dat dit op een onafhankelijke manier gebeurt, zodat cliënten en naasten zich vrij voelen om hun mening te geven.
Contact?
Heeft u behoefte aan hulp of tips bij het uitvragen van deze vragen van ZorgkaartNederland, neem dan contact op met onze adviseur onderzoek Guido Knipmeijer via G.Knipmeijer@vanloverenpartners.nl of 024 677 9696