Als gemeente stelt u de belangen van uw burgers voorop. Ook in de Wmo en Jeugdzorg wilt u zorgen voor optimale maatschappelijke ondersteuning.
Maar weet u of uw burgers dit ook zo ervaren? Zijn zij tevreden met uw aanbod?
Met het cliëntervaringsonderzoek voor Wmo en jeugd krijgt u een duidelijk antwoord op deze vragen. In 2016 is het uitvoeren van een cliëntervaringsonderzoek verplicht.
Nieuw cliëntervaringsonderzoek
De VNG ontwikkelt op dit moment voor 2016 een nieuwe vragenset voor het cliëntervaringsonderzoek (lees hier meer). Deze standaard vragenset moet onderdeel zijn van het cliëntervaringsonderzoek. Als gemeente kunt u aanvullende vragen toevoegen, gericht op specifieke onderdelen van het lokale beleid.
Wij kunnen u daarbij ondersteunen, door het onderzoek uit te voeren, de resultaten te verwerken en samen met u aan beleid te werken.
Wij voeren dit cliëntervaringsonderzoek graag voor u uit!
Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.
Verplicht onderzoek Wmo en Jeugd
Vanaf 2016 bent u als gemeente, op grond van artikel 2.5.1 van de wet, verplicht jaarlijks te onderzoeken hoe cliënten de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning ervaren. In tegenstelling tot voorgaande jaren moet dit in de vorm van een verplichte vragenlijst. De eis vanuit de VNG is dat de uitkomsten voor 1 juli bekend zijn. Elke gemeente moet het onderzoek daarom in de eerste helft van 2016 uitvoeren. Verder stelt de VNG de volgende eisen:
- schriftelijke afname en eventueel ook online
- voldoende respons voor betrouwbare uitspraken
Met de uitkomsten kunt u de maatschappelijke ondersteuning optimaliseren en uw beleid verder aanscherpen.
Onze ervaring met onderzoek
Als onderzoeks- en adviesbureau hebben wij veel cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd. Onze opdrachtgevers in de Wmo, Jeugdzorg en gezondheidszorg, zijn hierover erg tevreden. Wilt u weten wat onze klanten van ons vinden? Wij sturen u graag referenties toe, maar lees ook meer bij ‘Anderen over ons‘.
Waarom cliëntervaringsonderzoek?
In de Wmo 2015 is bepaald dat er meer nadruk moet komen te liggen op het meten van ervaringen van cliënten, in plaats van op tevredenheid. Onderzoek naar ervaringen van cliënten levert meer handvatten op voor aanscherping van beleid dan een algemeen cijfer voor tevredenheid.
Wilt u meer informatie over de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.