Met LAVA leer jij de cliënt echt kennen. Je cliënt krijgt inzicht in zijn/haar kwaliteit van leven en wat voor hem of haar heel belangrijk is.
Het LAVA (Life and Vitality Assessment) is een gespreksinstrument om als professional/vrijwilliger in zorg- en welzijnsorganisaties met de cliënt in gesprek te gaan. Het LAVA is heel geschikt voor gesprekken met een nieuwe cliënt of met een cliënt die zelf aangeeft even niet verder te komen.
Het instrument verschuift het perspectief van de klachten en symptomen naar welbevinden, verlangens en dat waar de cliënt gelukkig(er) van wordt. Op basis hiervan kan de cliënt persoonlijke doelen stellen en eventueel een plan van aanpak maken om de kwaliteit van leven te behouden en/of te vergroten.
LAVA werkt volgens 3 uitgangspunten:
- (Zorg)behoeften én verlangens
- De ervaring en zienswijzen van de cliënt zelf
- De cliënt heeft de regie, de professional/vrijwilliger volgt
LAVA past o.a. uitstekend bij de thema’s:
- Kwaliteit van leven
- Persoonsgerichte zorg en ondersteuning
- Wonen en welzijn
- Eenzaamheid
- Eigen Regie
- Gedachtegoed Positieve Gezondheid
Wat levert LAVA op voor cliënten?
Cliënten waarderen de methode om de oprechte aandacht en interesse die zij ervaren tijdens het gesprek met de professional/vrijwilliger en de inzichten die ze verkrijgen door het gesprek. Ook waarderen zij de fysieke aspecten van het instrument zoals het neerleggen en verschuiven van kaartjes op de lijsten en thermometer.
Wat biedt LAVA jou?
Het instrument draagt bij aan jouw werkplezier. Je kunt gerichter bijdragen aan het welbevinden van ouderen en hen maatwerk bieden. Het instrument helpt je om de vraag achter de vraag te achterhalen en om door te vragen. De methode geeft je een overzicht van de meest belangrijke onderwerpen voor je cliënten en hun tevredenheid hiermee.
Wat biedt LAVA je organisatie?
Organisaties die werken met het instrument hebben hier op verschillende manieren profijt van. Medewerkers/vrijwilligers leren de cliënt tijdens een LAVA-gesprek beter kennen, omdat zij samen zowel behoeften als verlangens in kaart brengen. De vraag achter de vraag wordt sneller duidelijk, waardoor effectievere acties kunnen worden geformuleerd. Uiteindelijk leidt dit tot minder hulp en kan de cliënt zichzelf beter helpen.
Leer ook werken met het LAVA
Meer weten? Kijk ook op lavatool.nl of neem contact op met Van Loveren & Partners.
Exclusieve samenwerking
Van Loveren & Partners mag namens Leyden Academy de blended LAVA-training exclusief in Nederland en België geven. Het instrument is ontwikkeld door Leyden Academy on Vitality and Ageing. In een exclusieve samenwerking hebben onze experts samen met Leyden Academy de blended LAVA-training ontwikkeld.
Meer weten? Kijk ook op lavatool.nl of neem contact op met Van Loveren & Partners.