Van Loveren en Partners

  • Home
  • Onderzoek
    • Ervaringsmeting Generiek Kompas
    • CQ-Index in de Zorg
      • Klanttevredenheid met CQ-Index
      • Hoe werkt een CQ-Index onderzoek?
    • IJking Zorgzwaarte
    • IQ Care: innovatief onderzoek in de zorg
    • MTO – Medewerkers-tevredenheidsonderzoek
    • Onderzoek met PREM vragenlijsten
  • MijnZorgPeiler
  • Branches
    • Verpleeghuiszorg
    • Wijkverpleging
  • Klanten over ons
  • Over ons
    • Team
    • Werken bij Van Loveren & Partners
    • Certificering voor onderzoek
  • Contact
    • Offerte aanvragen
    • Portal
Home » Onderzoek als praktische basis » Ervaringsmeting Generiek Kompas

Ervaringsmeting Generiek Kompas

Verplichte meting in 2025 – Iedere zorgorganisatie is verplicht om minimaal één keer per jaar uitkomsten van cliëntervaringen aan te leveren bij Zorginstituut Nederland. Deze verplichting komt uit het Generiek Kompas. Vanaf 2025 moet u hiervoor de ervaringsmeting Generiek Kompas gebruiken.

Wat zijn de eisen bij de ervaringsmeting in 2025?

U moet net zoals voorgaande jaren de uitkomsten van cliëntervaringen aanleveren bij Zorginstituut Nederland. Sinds 2025 moet u hiervoor de totaalscore gebruiken van de ervaringsmeting Generiek Kompas. De vragenlijst bestaat uit 10 vragen voor de mens met een zorgvraag (uitkomstindicatoren), waarvan u de gemiddelde totaalscore aanlevert als uitkomst van uw meting. Ook zijn twee vragen voor de mantelzorger of naaste opgenomen, twee open velden en de NPS vraag. Meer leest u in het Handboek voor de Ervaringsmeting Generiek Kompas.

Onderwerpen in de ervaringsmeting Generiek Kompas

De vragenlijst van bestaat uit 10 vragen met de volgende onderwerpen: afspraken, autonomie, passende zorg, omgang medewerkers, vertrouwen en luisteren.

In grote lijn sluiten de onderwerpen aan op het Generiek Kompas. Achter een onderwerp kunnen meerdere vragen zitten en deelnemers kunnen een toelichting geven. De meting levert daarom veel informatie en verbeterkansen op. Zie ook het kopje “meer uit de meting halen” voor onze tips!

Verplicht aantal cliënten en naasten betrekken

Om aan de landelijke verplichting te voldoen heeft u een uitzetverplichting van 80% voor de ervaringsmeting Generiek Kompas. Dit houdt in dat u 80% van de cliënten of naasten moet attenderen op het kunnen delen van hun ervaring.

U hoeft geen minimaal percentage respons te behalen. Er moet wel per groep een voldoende groot aantal cliënten en/of hun naasten de totale vragenlijst van ZorgkaartNederland invullen. In de praktijk betekent dit meestal dat 25 respondenten per locatie volstaan. Dit is niet altijd zo. Wij adviseren u graag voor maatwerk binnen uw organisatie.

Hoe voert u de meting uit?

De meting zelf uitzetten

Voorheen was het mogelijk zelf als organisatie (naasten van) cliënten te stimuleren de waarderingen te plaatsen op de website van ZorgkaartNederland. Vanaf september 2025 kan dit niet langer en kunt u waarderingen alleen op uitnodiging laten invullen met een erkende partner.

Ervaringsmeting Generiek Kompas uitvoeren met Van Loveren & Partners

Om aan uw verplichting te voldoen kunt u de expertise van Van Loveren & Partners inzetten. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met ZorgkaartNederland en mogen dit als erkende partner voor u doen. Wij beschikken over gekwalificeerde belteams en interviewteams die voor u de informatie bij de cliënten en hun naasten ophalen.

U kunt daarnaast (zelf) gebruikmaken van MijnZorgPeiler, onze online meet- en rapportageomgeving. Daarmee kunt u niet alleen continu meten maar ook de resultaten bekijken. U kunt deze, afhankelijk van uw wensen, flexibel filteren op team, locatie, cluster of regio.

Uit MijnZorgPeiler kunt u zelf rapportages en figuren downloaden. U kunt de gegevens gebruiken voor het voortdurende proces van kwaliteitsverbetering.

Na de meting stellen wij een rapportage beschikbaar, leveren wij de gegevens door aan ZorgkaartNederland én geven u de informatie voor aanlevering aan het Openbaar DataBestand (ODB) van Zorginstituut Nederland.

Meer uit de ervaringsmeting halen

In 2024 is het Generiek Kompas verschenen. Dit is richtinggevend voor de kwaliteit in de ouderenzorg. Met de vragenlijst van de ervaringsmeting Generiek Kompas krijgt u een gedetailleerd beeld van de ervaringen van cliënten en naasten. In de vragenlijst is veel ruimte voor toelichting en met de inzet van MijnZorgPeiler heeft u met onze AI-module meteen een goede analysetool in handen.

De vragenlijst biedt een breed inzicht in de kwaliteit die u levert. Het kan zo zijn dat u toch nog onderwerpen mist. Op basis van onze expertise en door ons ontwikkelde instrumenten kiest u zelf voor aanvullende vragen, zodat u een meting doet die volledig aansluit bij het Generiek Kompas, maar ook bij uw visie en beleid.

Doorlevering verplichte gegevens

Als u van onze ondersteuning gebruikmaakt, kunnen wij voor u ook de verplichte verantwoording van de gegevens naar het ODB van Zorginstituut Nederland verzorgen. We zorgen meteen voor de doorlevering naar ZorgkaartNederland. U heeft daar dan verder geen omkijken naar.

Meer informatie over de ervaringsmeting Generiek Kompas?

Neem voor meer informatie over de ervaringsmeting contact met ons op of vraag meteen een offerte aan.

Neem contact op

Neem contact op

We horen graag van u. Stuur ons een bericht en we nemen snel contact met u op.

Sending

Klanten over ons

Stichting Samen Zorgen

“Corrie Huijben heeft op een heldere manier onze beide cliëntenraden vooraf geïnformeerd over de onderzoeksopzet. Dankzij medewerksters die … lees verder...

Over ons

over-ons Kwaliteit van zorg en dienstverlening is een van de belangrijkste speerpunten van elke organisatie. Dit ondersteunen met onderzoek, advies en training zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar toeneemt. Zorg voor … lees meer...
Privacy

Contact

Meer weten? Neem contact met ons op!

Bel ons op 024 - 677 96 96 of stuur een mail.

Bezoek ons op Linkedin
LinkedIn

Zoeken

certificering NEN7510 NEN7510
Beheer cookie toestemming
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}